Hva er Dhul Hijjah?

Måneden Dhul Hijjah er en av de helligste periodene i det islamske året SubhanAllah. I en måned med økt åndelighet, er vi vitne til to helt spesielle begivenheter (Hajj og Hari Raya Haji) – alt i hengivenhet til Allah (SWT).

Mange mennesker vet ikke at de første ti dagene av Dhul Hijjah er bedre enn alle de andre dagene i året, de ti beste dagene uten unntak. De er enda bedre enn dagene til Ramadan, SubhanAllah!

Profeten Muhammad (SAW) sa: «Det er ingen dager hvor rettferdige gjerninger er mer elsket av Allah enn disse ti dagene» (Bukhari), som betyr (de første) ti dagene i Dhul-Hijjah.

Etter den hellige måneden Ramadan, føler du kanskje at du kunne ha gjort mer gjennom den hellige måneden? Kanskje har du gitt slipp på Ramadan-følelsen?

Disse kjære ti dagene gir en ny sjanse til å få enorme belønninger, få våre synder tilgitt og nå store nivåer av fromhet, Insha’Allah.

I en måned med økt åndelighet, er vi vitne til to helt spesielle begivenheter – alt i hengivenhet til Allah (SWT).

Ikke bare er dette måneden Hajj, men også den velsignede dagen til Eid al Adha.

På denne dagen tilbyr hver og en av oss, som er i stand, Qurbani – akkurat som profeten Ibrahim (AS) gjorde – i hengivenhet til Allah (SWT) og for å hjelpe sårbare samfunn i nød over hele kloden.

Hos Islamic Relief jobber vi hele året for å lindre matfattigdom og hjelpe familier med å opprettholde et sunt og stabilt levebrød.

Hver Eid al-Adha, Islamic Relief er i forkant med å distribuere Qurbani-kjøtt til noen av verdens mest sårbare og vanskeligstilte samfunn, i over 30 land.

Bare i 2021 distribuerte vi Qurbani-kjøtt til 3 467 973 mennesker i nød.

For mange er dette den eneste gangen de vil kunne spise kjøtt hele året.

Ved å donere din Qurbani vil du ikke bare bringe lykke til de mindre heldige enn oss selv, men du vil også gjøre det mulig for sårbare samfunn over hele verden å glede seg over Eid al-Adha uten å bekymre seg for hva eller hvordan de vil mate familiene sine.

Selv under Covid-19-pandemien jobber teamene våre på bakken hardt for å levere Qurbani på en trygg og ansvarlig måte.

Ved å gi Zakat og Sadaqah i løpet av denne velsignede tiden, vil du hjelpe familier og hele samfunn med å få en lykkelig Hari Raya Haji. Din Sadaqah og Zakat kan gi en matpakke til en familie som lever i fattigdom, trygt vann til lokalsamfunn som sliter med tørke eller viktig helsetjenester til de som lider av sykdom, dårlig helse eller konflikt.

Ved å gi i denne salige måneden, tilbyr vi avgjørende solidaritet og håp. Dhul Hijjah er en hellig måned elsket av Allah.

Gi til Islamic Relief og høst fordelene av de ti beste dagene.

Dydene til Dhul Hijjah

De første ti dagene av Dhul Hijjah blir ofte referert til som de beste ti dagene i året, og en ny sjanse etter Ramadan. For de av oss som ikke utfører Hajj-pilegrimsreisen i år, er dette fortsatt en flott tid med velsignelse og enorm belønning.

Våre hjerter og bønner er med dem som foretar den hellige pilegrimsreisen til Hajj i disse dager. Mens mange av oss ikke klarer å gjøre den velsignede reisen i år, er det fortsatt mange måter for oss å høste velsignelsene i denne måneden.

«Ved daggry; Og [ved] de ti nettene.» (Koranen 89: 1-2)

I følge mange forskere i Koranen er dagene som er nevnt, de første ti dagene til Dhul-Hijjah som viktige nok for Allah til å sverge ved dem.

Den som ikke er i stand til å dra til Hajj, bør bruke denne velsignede tiden til å fullføre enda mer rettferdige gjerninger enn vanlig. Disse kan omfatte alt som å gi veldedighet, ære foreldrene sine, opprettholde slektskapets bånd og nyte det som er godt og forby det som er ondt.

Det er også viktig å forbedre våre obligatoriske tilbedelseshandlinger ved å være oppmerksommen på våre bønner og sørge for at vi betaler vår zakat i tide.

For de av oss som ennå ikke har fullført pilegrimsreisen til Hajj, er dette et ideelt tidspunkt å lage dua’a, som Allah gir oss muligheten til å gjøre.

Fasting og erindring er spesielt anbefalt.

 

Dhul Hijjah: Fast ni dager, spesielt på Arafahs dag

Det er sunnah for muslimen å faste de første ni dagene av Dhul-Hijjah, fordi faste er en av de beste gjerningene. I en hadith qudsi sier Allah: “Alle gjerningene til Adams sønn er for ham, bortsett fra faste, som er for meg, og jeg skal belønne for det.” (Bukhari, 1805)

Det rapporteres at “Profeten pleide å faste de første ni dagene av Dhul-Hijjah og Ashuras dag, og tre dager hver måned, den første mandagen i måneden og to torsdager.” (Abu Dawood, 2/462)

De ti dagene til Dhul-Hijjah inkluderer Yawm al-Arafah (Arafahs dag), som Allah perfeksjonerte sin religion på. Profeten sa: “Fastedagen til Arafah forfyller syndene i to år: den siste og den kommende.” (Muslim)

 

Minne

Vår profet sa: “Det er ingen dager som er større før Allah, eller hvor gode gjerninger er mer elskede for ham enn disse ti dagene, så repeter mye tahleel, takbeer og tahmeed under dem.” (Ahmad)

Tahmeed: Al-hamdu Lillah (All lovprisning være til Gud)

Tahleel: Laa ilaha ill-Allah (Det er ingen gud annet enn Allah)

Tasbeeh: Subhaan-Allah (ære være Gud)

Selv om det finnes forskjellige versjoner, kan takbeer også repeteres som følger:

 

Allahu akbar, Allahu akbar, laa ilaaha ill-Allah, Allahu akbar, wa Lillaah il-hamd.

Allah er den største, Allah er den største, det er ingen gud annet enn Allah; Allah er den største, og til Allah være ros.

 

Ledsagerne gikk til markedet og repeterte takbeer høyt, og folk ville også repetere etter å ha hørt dem.

La oss følge deres fotspor og oppmuntre andre til å repetere takbeer også, som en handling for tilbedelse og en kunngjøring av Allahs storhet.

Høst belønningen av denne velsignede måneden – Donér nå.

Islamic Relief Norge © 2024 | Alle rettigheter reservert| Veldedighets nummer: 919 852 658

RASK DONER KR