I løpet av de siste ti dagene vil mange av oss vie mer tid til Dhikr, Salah, Dua, og tilby Sadaqah. Vi ønsker alle å gjøre det beste vi kan i denne hellige tiden.

De siste nettene av Ramadan (der Laylatul Qadr kan bli observert) er rett rundt hjørnet. Vi er velsignet med muligheten til å tjene enda flere rikelige belønninger for våre gode gjerninger.

Profeten Muhammad (fvmh) sa: “Se etter det i de odde nettene i de siste ti nettene i måneden Ramadan.” (Bukhari).

På denne kvelden kan du doble hver belønning. Derfor, ved å gi bare 100kr er det samme som å gi 3 millioner kroner, SubhanAllah!

“Laylatul Qadr er bedre enn tusen måneder” (97:3)

Grip belønningene til Laylatul Qadr og redd et liv nå.

 

Hva er Laylatul Qadr?

Laylatul Qadr regnes for å være den helligste natten i den islamske kalenderen, og kan finnes i de siste 10 dagene av den velsignede måneden Ramadan. Dette var da de første versene i Koranen ble åpenbart for profeten Muhammed (fvmh). Selv om den nøyaktige datoen er ukjent, antas det å være den 27. dagen i den hellige måneden.

Når er Laylatul Qadr?

Det er en tradisjonell oppfatning at Laylatul Qadr (Maktens natt) finner sted den 27. Ramadan. Imidlertid anbefaler Hadith-lærde å fokusere på de siste 10 nettene av Ramadan, spesielt de odde nettene, da det mest sannsynlig har skjedd i en av disse nettene basert på følgende Hadith:

Det ble rådet av profeten Muhammad (fred være med ham) å “Se etter det i de odde nettene i de siste ti nettene i måneden Ramadan.” (Bukhari).

Menneskeheten vil imidlertid aldri vite den nøyaktige datoen for Laylatul Qadr, og det er mest sannsynlig en av de merkelige nettene i de siste ti nettene av Ramadan – Allah vet best.

Hva du kan gjøre på Laylatul Qadr?

Muslimer oppfordres til å tilbe intenst gjennom Ramadan for å fange velsignelsene fra skjebnenatten. På denne kvelden er belønningen for tilbedelse bedre enn 1000 måneder! Derfor kan muslimer tjene fenomenal belønning og aksept for sin omvendelse gjennom oppriktig tilbedelse og refleksjon.

I Koranen er en hel surah dedikert til maktens natt/dekret (Laylatul Qadr), og i den avslører Allah (SWT) sin hensikt, belønning og tegn:

“Sannelig, Vi nedsendte den (Koranen) i skjebnenatten! Og hva har du forstått av hva skjebnenatten er? Skjebnenatten er bedre enn tusen måneder (i overlegenhet, velsignelser og belønning). Ned stiger englene og Den Betrodde Ånd (engelen Gabriel) i den (natten), på sin Herres befaling med alle affærers forordninger (av det gode og velsignelser). Den (natten) er fred helt til daggry.» (Koranen 97:1-5)

Her er fem viktige tilbedelseshandlinger å fokusere på i din innsats for å fange Laylatul Qadr:

1- Salah
2- Dua, for deg selv, kjære, de som er undertrykt, menneskeheten og Allahs (SWTs) skapninger.
3- Tawbah (omvendelse) for større og mindre synder.
4- Gi Sadaqah og Sadaqah Jariyah.
5- Oppriktig oppførsel og karakter overfor andre.

På grunn av denne nattens hellighet blir dine gjerninger mangedoblet. Følgelig kan det å be bare to rakat tilsvare 83 år med Salah!

Måtte Allah akseptere vår innsats, Ameen.

Doner Sadaqah på Laylatul Qadr

Kan gi et viktig hygienesett til 4 familier som lever i konflikt
Kan gi fire personer medisinsk behandling gjennom en mobil helseklinikk i Jordan
Kan gi en familie mat i en måned
Tast inn beløp

Hvorfor kalles Laylatul Qadr for maktens natt?

Laylatul Qadr eller maktens natt beskrives som sådan for å illustrere betydningen av hva natten innebærer for menneskeheten. Allah sier om formålet med denne natten:

“Hā, Mīm (kun Allah og Sendebudet ﷺ kjenner til den sanne betydningen). Ved den opplysende skriften! Sannelig, Vi nedsendte den i en velsignet natt. Sannelig, Vi er evig advarende. I den (natten) avgjøres enhver visdoms sak (hver for seg), ved Vår befaling. Sannelig, det er Vi som utsender.» (Koranen 44:1-5)

Tegn på Laylatul Qadr

Bare Allah har kunnskap om Laylatul Qadr. Men for å fastslå dens tilstedeværelse er vi rettet mot noen tegn. To av de mest autentiske tegnene på Laylatul Qadr er:

  • Solen står opp tidlig om morgenen uten stråler. Ubayy, (må Allah være fornøyd med ham) sa:
    “Profeten (fred være med ham) sa: “Om morgenen etter Laylatul-Qadr, står solen opp uten noen stråler, som om den var en messingskål, til den står opp.” (muslimsk)
  • Det er en hyggelig og rolig. Ibn ‘Abbaas (må Allah være fornøyd med ham), sa:”Allahs sendebud (fred være med ham), sa: “Laylatul-Qadr er rolig og behagelig, verken varm eller kald, solen står opp om morgenen og er svak og rød.” (Ibn Khuzaimah)

Prøv ditt beste for å fange Laylatul Qadr (Maktens natt) ved å fokusere på Ibadah (tilbedelse) denne Ramadanen mer enn noen gang før! Derfor, ved å konsekvent gjøre Dua til å fange den, kan det være at Allah lar deg være vitne til denne dyrebare og mektige natten og tjene dens belønninger!

Laylatul Qadr Surah

Laylatul Qadr, eller skjebnenatten er nevnt i Koranen i Surah Qadr, som er en hel Surah dedikert av Allah til å beskrive denne rikelige natten i disse dyrebare versene:

“Sannelig, Vi nedsendte den (Koranen) i skjebnenatten! Og hva har du forstått av hva skjebnenatten er? Skjebnenatten er bedre enn tusen måneder (i overlegenhet, velsignelser og belønning). Ned stiger englene og Den Betrodde Ånd (engelen Gabriel) i den (natten), på sin Herres befaling med alle affærers forordninger (av det gode og velsignelser). Den (natten) er fred helt til daggry.» (Koranen 97:1-5)

Hva skal du kan lese på Laylatul Qadr? what to read on laylatul qadr?

Forskere formidler at en av de mest elskede dua å lese i løpet av de siste ti nettene i håp om at den faller på Laylatul Qadr er følgende:

“Allahumma innaka Afuwwun (Karimun) tuhibbul `afwa fa`fu `annee”

Oversettelse: “O Allah, du tilgir virkelig, (Generøs) Du elsker å tilgi, så tilgi meg.”

Hvordan be på Laylatul Qadr/ how to pray on laylatul qadr?

Det er ingen spesifikke foreskrevne tilbedelseshandlinger for Laylatul Qadr (Maktens natt). Dette er fordi den nøyaktige datoen bare er kjent for Allah. Men ettersom det oftest antas å skje i løpet av de siste ti nettene, oppfordres muslimer til å følge profetens (fred være med ham) vakre eksempel i denne dyrebare tiden og maksimere sin tilbedelse:

Aisha (ra) sa at:

“Allahs sendebud (fred være med ham) pleide å anstrenge seg i hengivenhet i løpet av de siste ti nettene i større grad enn noen annen gang.” (muslimsk)

Noen eksempler på tilbedelse som kan tjene rikelig belønning kan omfatte:

1- Sadaqah
2- Dhikr (minne om Allah)
3- Velsignelser over profeten (fred være med ham)
4- Nafl (frivillige bønner)
5- Dua

Fremfor alt oppfordres muslimer til å nærme seg enhver tilbedelseshandling med oppriktig tro på Allahs rike barmhjertighet. Profeten (fred være med ham) sa:

“Den som fastet måneden Ramadan av oppriktig tro (dvs. tro) og i håp om en belønning fra Allah, da vil alle hans tidligere synder bli tilgitt, og den som stod for bønnene i Qadr-natten av oppriktig tro og håp om en belønning fra Allah, da vil alle hans tidligere synder bli tilgitt.” (Bukhari)

Doner Zakat på Laylatul Qadr

Kan gi en familie mat i en måned
Kan gi brød til 675 mennesker på flukt fra krigen i Syria
Kan sende et barn på skole i ett år og gi en kvalitetsutdanning.
Tast inn beløp

Hva skjedde på Laylatul Qadr?

På denne natten, i år 610 e.Kr., ble Koranen først åpenbart for den elskede profeten Muhammed (fred være med ham) gjennom engelen Jibreel (Gabriel). I en alder av 40 år bodde profeten Muhammed (fred være med ham), som var født inn i Quraysh-stammen og bodde i Mekka, dagens Saudi-Arabia, sammen med sin elskede kone Khadijah. Profeten (fred være med ham) reiste ofte til Hira-hulen i Mekka for å meditere over skapelsen av verden, ettersom han hadde avvist tilbedelsen av avguder slik det var skikk i Quraysh-stammen.

I forkant av åpenbaringen var Muhammed (fred være med ham) urolig over tilstanden til samfunnet han levde i og bestemte seg for å søke sann religion i sitt hjerte. Profeten Muhammad (fvmh) møter Angel Jibreel i løpet av måneden ramadan i år 610 e.Kr. da profeten mediterte (fred være med ham) i Hira-hulen. Engelen Jibreel plutselig åpenbarte seg for ham etter Allahs ordre, og befalte ham å lese: “Iqra!” 

Profeten Muhammed (fred være med ham) var analfabet, og hans manglende evne til å lese, hindret ham i å lese ordene foran ham, han sa: “Jeg er ikke en leser”.  Så Jibreel tok tak i ham og klemte ham inntil han ikke orket mer, så slapp han profeten (fred være med ham) og sa: “Les!”.

Profeten (fred være med ham) sa igjen: “Jeg er ikke en leser”.

Den første åpenbaringen av Koranen

Jibreel tok tak i ham og klemte ham en gang til til han ikke orket mer, da slapp Jibreel ham og sa: “Les!”. Profeten (fred være med ham) sa: “Jeg er ikke en leser”. Jibreel tok tak i ham (fred være med ham) og klemte ham en tredje gang til han ikke orket mer, da slapp Jibreel (as) ham og sa:

(Kjære elskede ﷺ!) Les (innledende) i din Herres navn, Han som skapte (alt)!

Han skapte mennesket fra en festet hengende masse (klamret fast i livmoren som en leddorm [et embryo*]).

* Embryo: fosteranlegg i perioden fra egget har festet seg i livmorslimhinnen, til utgangen av åttende svangerskapsuke.

Les! Herren din er den mest Sjenerøse.

Han som belærte (å skrive og lese) gjennom pennen,

Han som (utenom dette) belærte mennesket (alt) det det intet visste!

(Koranen, 96:1-5)

Dette var de første versene i Koranen som ble åpenbart.

Laylatul Qadr-belønninger

I den hellige Koranen beskriver Allah den mest barmhjertige maktens natt.

“Sannelig, Vi nedsendte den (Koranen) i skjebnenatten! Og hva har du forstått av hva skjebnenatten er? Skjebnenatten er bedre enn tusen måneder (i overlegenhet, velsignelser og belønning). Ned stiger englene og Den Betrodde Ånd (engelen Gabriel) i den (natten), på sin Herres befaling med alle affærers forordninger (av det gode og velsignelser). Den (natten) er fred helt til daggry.» (Koranen 97:1-5)

Å utføre tilbedelseshandlinger som Nafl (frivillige) bønner, Sadaqah og Dua kan gi deg rikelige belønninger, men når de utføres på Laylatul Qadr med oppriktig intensjon og tro på Allahs (SWT) aksept, kan belønningen være eksepsjonell. Å gi Zakat eller Sadaqah under Ramadan multipliseres med 70 ganger, og belønningen for enhver rettferdig handling tilsvarer å ha utført den samme gjerningen hver dag i 83 år, SubhanAllah!

I en kjent hadith er det fortalt:

“Den som ber på Laylatul Qadr av tro og oppriktighet, skal få alle sine tidligere synder tilgitt.” (Bukhari og muslim)

Hvor lang er Laylatul Qadr?

I den islamske kalenderen begynner starten på hver ny kalenderdag ved Maghrib-bønn (like etter solnedgang). Det faller sammen med Tahajjud-bønner, som skjer hver natt mellom Isha-bønnen (kveldsbønnen) og Fajr-bønnen (morgenbønnen). Allah (SWT) sier at hver natt stiger Han ned til den laveste himmelen i den siste tredjedelen av natten. Å våkne bare 20 minutter før Fajr for å be Tahajjud-bønner og Dua kan gi deg rikelige belønninger!

Selv om begynnelsen av den nye dagen begynner ved Maghrib, begynner maktens natt og strekker seg fra Maghrib til Fajr-tiden.

Hvordan observeres Laylatul Qadr?

Muslimer over hele verden oppfordres til å observere Laylatul Qadr ved å lage ekstra Ibaadah (tilbedelse). Derfor kan dette inkludere handlinger som å gi Zakat (almisse) og Sadaqah (frivillig veldedighet), å be Nafl-bønner (frivillige bønner) og gjøre Dua. I noen tilfeller kan lokalsamfunn oppmuntre hverandre til å samles ved moskeen de siste ti nettene for å be eller samle inn Sadaqah i håp om å få ekstra belønninger, men Laylatul Qadr kan bli observert hjemme i også.  Det er imidlertid ingen foreskrevet måte å observere Laylatul Qadr

Hvordan markeres Laylatul Qadr?

Selv om Laylatul Qadr er den viktigste natten i det islamske året (til tross for at dens eksakte dato er ukjent), er det ikke en festlig natt. Muslimer oppfordres til å søke den gjennom hele Ramadan og spesielt de siste ti nettene, ved å være aktive i tilbedelsen i håp om å fange den og få en eksepsjonell belønning.

 

Religiøs betydning av Laylatul Qadr

Laylatul Qadr markerer den viktigste enkelthendelsen i den islamske kalenderen, åpenbaringen av Koranen. I løpet av måneden Ramadan i 610 e.Kr. ble Koranen åpenbart for profeten Muhammed (fred være med ham), og dermed begynte profetskapet til Allahs sendebud med et budskap til menneskeheten for resten av livet. Som et resultat oppfordres muslimer over hele verden til å søke denne kvelden med tilbedelse gjennom hele måneden Ramadan i håp om å få med seg dens rikelige belønninger.

Islamic Relief Norge © 2024 | Alle rettigheter reservert| Veldedighets nummer: 919 852 658

RASK DONER KR