Det er 12 måneder i den islamske kalenderen – men vi har en tendens til å vite mer om noen måneder enn om andre. Alle vet at vi faster i Ramadan, og mange vet om ofringen av Dhul Hijjah. Muharram ser imidlertid ut til å være litt mindre kjent. Denne hellige måneden omtales i Hadith som Allahs (SWT) måned, ingen annen måned er gitt en slik ære.

Muharram-måneden er gjennomsyret av både religiøs og historisk betydning for muslimer. Ikke bare er det en måned dekretert av Allah (SWT) som hellig, det er den første måneden i den islamske kalenderen, som markerer hijrah (utvandring) av muslimene til Medina og etableringen av den første islamske staten i 622 e.Kr.

“En mann kom til profeten (fvmh) og sa: ‘Hvilke faste dager er bedre etter måneden Ramadan?’ Han sa: ‘Allahs måned som kalles Muharram.'” (Ibn Majah)

Abu Hurairah fortalte at:

Allahs sendebud (fvmh) sa: “Den mest dydige faste etter måneden Ramadan er den i Allahs måned Al-Muharram. Og den mest dydige bønnen etter den obligatoriske er nattbønnen.» (Tirmidhi)

 

Begynn det islamske nyttåret med å gi Sadaqah

Kan gi et viktig hygienesett til 4 familier som lever i konflikt
Kan gi fire personer medisinsk behandling gjennom en mobil helseklinikk i Jordan
Kan gi en familie mat i en måned
Tast inn beløp

Hva er Muharram?

Muharram er den første måneden i den islamske kalenderen, og markerer dermed starten på det islamske nyttåret. Muharram har også en større betydning – vi vet fra den hellige Koranen at Muharram er en av de fire hellige månedene.

“Sannelig, ifølge Allah er månedenes antall tolv (det er skrevet) i Allahs bok (skjebnebestemt naturlov), helt siden den dagen Han skapte (systemet til) himlene og jorden, fire av de månedene er fredlyste (rajab, żol-qa‛dah, żol-hijjah og moharram). Dette er den rette levemåten (religionen), gjør ikke ondt mot deres egen sjel i disse månedene (ved å skitne hendene deres med å innlede krig og kamp), og kjemp samlet mot (stridende) flergudsdyrkerne (som motsvar) slik som de samler seg alle sammen og kjemper mot dere, og vit at Allah i sannhet er med de gudfryktige.” [Koranen, 9:36]

I løpet av denne velsignede måneden blir belønningene for våre gode gjerninger mangedoblet.

Viktige datoer i Muharram

1 Muharram: Islamsk nyttår.
9 Muharram: Ekstra anbefalt faste for Ashura-dagen.
10. Muharram: Ashura-dagen.
11. Muharram: Kan faste for den ekstra anbefalte fasten hvis man gikk glipp av den 9.

 

Hva er de fire hellige månedene?

I en hadith registrert av Imam Al-Bukhari ble de fire månedene nevnt. Profeten (fvmh) sa:

“Året er tolv måneder, hvorav fire er hellige: tre er i rekkefølge, nemlig Dhul-Qidah, Dhul-Hijjah og Muharram, og (den fjerde) Rajab (av stammen) Mudar, som er mellom Jumada (Thani) og Shaban.” (Bukhari)

 

Når er Muharram?

Muharram er den første måneden i den islamske kalenderen (også kjent som måne- eller hijri-kalenderen). Denne islamske kalenderen for 2022 er basert på 12 månemåneder, synet av en nymåne bestemmer starten på en ny måned.

I 2023 begynner Muharram 19. juli.

 

Hva er betydningen av Muharram?

Muharram er en av de viktigste tidene av året av flere religiøse og historiske grunner: Det er en hellig måned og omtales som Allahs måned (SWT) for dens betydning blant månedene i året. Det markerer hijrah (emigrasjon) av muslimene til Medina og begynnelsen på det islamske nye året. Den inneholder Ashura-dagen, som muslimer oppfordres til å faste.
Det er måneden da slaget ved Karbala fant sted, og Hussain (barnebarn av profeten (SAW)) ble martyrdøden.

 

Faste i Ashura

En spesiell dag som faller i Muharram er Ashura-dagen. På denne dagen, som faller på den 10 av Muharram, oppfordres muslimer til å faste av profeten Muhammed (fvmh).

“Jeg har aldri sett Allahs sendebud så ivrig etter å faste hvilken som helst dag og gi den prioritet over noen annen dag enn denne dagen, dagen for ‘Ashura’, og denne måneden, altså Ramadhan.” (Bukhari)

 

Hvorfor fastet profeten Ashura?

Den 10 Muharram, eller ‘Ashura, er dagen da Allah reddet profeten Musa (fvmh) og Bani Israel fra Farao.

Ibn Abbas fortalte at:

“Profeten (fvmh) kom til Medina og så jødene faste på Ashura-dagen. Han sa: “Hva er dette?” De sa: “Dette er en god dag, dette er dagen da Allah reddet Bani Israel fra deres fiende, og Musa fastet på denne dagen.” Han sa: “Jeg er nærmere Musa enn dere.” Så han fastet på denne dagen og ba folket faste.» (Bukhari)

*Profeten Musa (fvmh) fastet den dagen av takknemlighet til Allah for å ha reddet de troende.

 

Faste den 9. Muharram

Islamisk lærde anser det som anbefalt å faste den 9. Muharram sammen med den 10. Muharram (‘Ashura). Dette er på grunn av Hadith:

Da Allahs sendebud (fvmh) fastet på Ashura-dagen og ba folket om å faste, sa de: “O Allahs sendebud, dette er en dag som æres av jøder og kristne.” Allahs sendebud (fvmh) sa: “Neste år, om Allah vil, kommer vi til å faste den niende også.” Men da året etter kom, hadde Allahs sendebud (fvmh) gått bort. (muslim)

Profeten (fvmh) ønsket å faste den 9. for å skille seg fra jøder og kristne.

 

Faste den 11. Muharram?

Noen av de lærde vurderte også å anbefale å faste den 11. Muharram. Dette kan fastes hvis man går glipp av den 9. eller det kan være for å sikre at man fanger den 10. Muharram. Derfor er det dydig å faste:

Bare Ashura-dagen
eller å faste den 9. og 10.
eller å faste den 10. og 11.
Noen lærde ville til og med faste den 9., 10. og 11. Muharram.
Et av disse alternativene anbefales.

 

Dydene til Muharram

De hellige månedene gir oss muligheten til å søke Allahs nåde. Dermed er det en mulighet til å få mer belønning hver dag.

Det er enkle ting vi kan gjøre for å dra nytte av fordelene ved den hellige måneden Muharram:

  1. Å fast den 9. og 10. Muharram (dagen for Ashura), eller på den 10. og 11. Muharram. Faste soner syndene.
  2. Å lese Koranen: Hvis du ikke er i stand til å faste, kan lesing av Koranen eller gjøre Dhikr hjelpe deg å føle Muharrams velsignelser.
  3. Å gi Sadaqah: Muharram markerer begynnelsen på det islamske nyttåret, så det er det perfekte tidspunktet for å etablere gode vaner, som å gi vanlig veldedighet, slik at du kan få velsignelser hele året.
Islamic Relief Norge © 2024 | Alle rettigheter reservert| Veldedighets nummer: 919 852 658

RASK DONER KR